Onder het CYM-motto ‘Creating Your Musical Identity’ nam violiste Kira van der Woerd (18) afgelopen zomer (2022) deel aan het gerenommeerde Amerikaanse ‘Bowdoin International Music Festival’. Dit is haar verhaal.
MIJN REIS NAAR AMERIKA
Ik had net mijn gymnasiumdiploma gehaald, maar wist nog niet waar ik mijn vioolstudie zou willen vervolgen. De reis naar de VS moest mij beter helpen te begrijpen wat ik nou eigenlijk precies zou moeten zoeken in een docent en/of studie. En in mijn studieomgeving.
ANDERS
Bij aankomst in Brunswick|Maine realiseerde ik me al snel hoe anders de aanpak in Amerika is dan in Europa. Zo was er nauwelijks sprake van een vast rooster. Behalve ontbijt, lunch en avondeten en de kamermuziek- en privélessen, mocht je de rest van de tijd zelf invullen en moest je repetities met je groep zelf inplannen. Er was niemand die je aan je groepje introduceerde, en de campus waar zo’n honderd leerlingen verbleven was erg groot. Maar achteraf gezien heeft het festival mij mede hierdoor mooie vriendschappen opgeleverd. Met dank ook aan CYM en het organisatorische en financiële steuntje in de rug!


DOCENTEN
Ook moest je je zelf inschrijven voor de concerten. Er was geen auditieproces waarbij je aan een ‘committee’ je stuk moest voordragen. Dus wanneer jij en je docent vonden dat je er ‘klaar’ voor was, vulde je een formulier in en leverde je het in bij de balie. Om te bepalen wie er mocht musiceren, werd er gekeken naar of je al had gespeeld en hoe vaak. Dus kwantiteit en geen kwaliteit, helaas.
In mijn drie weken op het Bowdoin International Music Festival studeerde ik bij Itamar Zorman, een fantastische violist en een geweldige docent. Op het festival had ik soms last van krampen in mijn handen door de vele uren studeren en stress. Zorman was erg geduldig en verdraagzaam, en hielp me om te gaan met de pijn en die te verminderen.
Kamermuzieklessen kreeg ik van violiste Meg Freivogel en pianiste Soyeon Kate Lee. Mij werd gevraagd in te vallen voor een tweede violiste in het tweede Bartok Strijkkwartet, een prachtig, maar ook uitdagend werk. Freivogel vertelde ons verhalen over Bartok en zijn muziek, en stelde veel vragen om ons te laten nadenken over de betekenis van de muziek. Met deze inspiratie gingen we soms wel tot 1 uur ‘s nachts door met repeteren, om daarna om 7 uur ‘s ochtends verder te gaan.
Bij pianiste Soyeon Kate Lee werkte ik met een groep aan het Brahms Pianokwintet, een van mijn
favoriete kamermuziekstukken. Lee was strikt en overtuigd dat ze precies wist hoe de muziek zou moeten klinken. En ik was het eens met haar interpretatie. Tegen het eind van het festival konden we het hele kwintet spelen, en gebruikten we sommige van onze Brahms-lessen voor yoga om te ontspannen.
SLOTSOM
Uiteindelijk trek ik de conclusie dat studeren in Amerika, niet echt iets is voor mij. Ik heb gemerkt dat de klassieke muziekwereld aldaar erg is gesplitst en dat veel musici die in Europa ‘wereldberoemd’ zijn, totaal onbekend zijn in Amerika. Ik ben in Europa gestart en daar wil ik blijven. Niettemin heb ik het overall zeker naar mijn zin gehad in Amerika. Ik hoop daar deze zomer terug te keren (niet naar Bowdoin, maar naar een ander festival) om nog meer nieuwe ervaringen op te doen.